Formel 1

Förstå Formel 1

Publicerad av

Hur fungerar Formel 1

För att öka behållningen av att följa Formel 1 så är det värdefullt att ha koll på lite av grunderna, här ger vi er snabba fakta som gör det hela enklare att förstå. Tävlingssäsongen för Formel 1 startar med tester under en helg i mitten av mars och första tävlingshelgen är i slutet  av mars, säsongen avslutas i december. Under en tävlingshelg med Formel 1 ingår följande – tre träningar på 60 min vardera, ett kval och en avslutande tävling. Under fredagen körs träning 1 och 2, lördag träning 3 samt kvalet och på söndagen själva racet. Racet i Monaco har dock sin träning 1 och 2 på torsdag i raceveckan med fri fredag.

Racehelgen

Träningar

Träning 1: Om man har tävlat på den aktuella banan tidigare så går den första träningen åt att jämföra data och inställningar från tidigare år med årets förutsättningar på banan och de nya uppdateringarna på bilen. Under alla tre träningarna försöker teamen lista ut vilken däckstrategi de skall ha, vilken typ av däck man ska använda under olika delar av tävlingen och hur många byten av däck som skall utföras under loppet. Teamen använder även en del av tiden till att göra tävlingssimuleringar, samt att olika moment i depåstoppen tränas. Här kan teamen låta deras tredjeförare få möjlighet att köra en av deras två bilar.

Den tredje föraren är reserv om någon av de ordinarie förarna av någon anledning inte kan köra och behöver ersättas vid en tävling. Tredjeföraren är även viktig eftersom varje förare kommer in i teamet med egna sponsorer som bidrar till att förbättra hela teamets ekonomi. Tredjeföraren kan vara en yngre förare under utbildning och utveckling för att senare ta en ordinarie plats i teamet.

Träning 2: Under träning två arbetas det vidare med den information som kommit fram under första träningen. Ytterligare tävlings simuleringar utförs och depåstopp övas.

Träning 3: På lördagsförmiddagen utförs den sista träningen, här sätts strategierna inför kvalet och söndagens tävling. De olika väderförhållandena kan sätta allt ur spel därför planeras hela tiden olika alternativa strategier.

Kval

Under lördagseftermiddagen genomförs kvalet, som avgör vilken ordning förarna skall starta i söndagens race.

Kvalet varar i en timme och är uppdelad i 3 utslags steg, med Q1, Q2 och Q3.

Kval 1: Q1 varar 18 minuter och alla 20 bilar tävlar på banan. Av dessa elimineras de fem långsammaste bilarna och de kommer att starta med placeringarna – 16, 17, 18, 19, 20 vid söndagens tävling.

Kval 2: Q2 börjar efter ett kort paus med 15 bilar och varar i 15 minuter. Återigen elimineras de fem långsammaste bilarna och får starta på platserna – 11, 12, 13, 14, 15. De bilar går vidare till kval 3 måste starta på de däck som teamet använde under det snabbaste varvet i kval 2. 

Kval 3: Slutligen börjar Q3 med de 10 återstående bilarna och är 12 minuter lång och fyller de återstående 10 positionerna på startgridden. Den snabbaste föraren får starta i ”pole position”, positionen längst fram som även har det renaste spåret för bästa grepp.

Formel 1-bilar sätts i Parc Fermé mellan kvalet på lördag och loppet på söndag. FIA strävar efter två mål med denna åtgärd: För det första ska bilarna kontrolleras för överensstämmelse med gällande tekniska och sportbestämmelser, och för det andra ska det säkerställas att den kontrollerade bilen är identisk i kval och race.

Race

Race: På söndagens eftermiddag genomförs själva racet som kallas Grand Prix. Här tävlas det om poäng i både förar VM och konstruktörs VM.

Safety Car

6 Race strategier i Formel 1

För att vinna en race handlar det inte bara om att köra snabbast, det är många fler parametrar som spelar in om bilen skall komma först över mållinjen. Delar att hålla koll på under loppet är hur bilen är konstruerad, förarens egen körning, de är två förare i varje team, däckstrategier, depåstoppen och DRS zoner.

Konstruktion: Det föraren kan påverka under loppet är bl.a. bilens bromsbalans, vilken föraren kan ändra på ratten. Föraren kan även ändra rattens tröghet, så den blir blir lättare eller tyngre att vrida på.

Motorns inställning avgör hur mycket bränsle som tankas i bilen inför loppet, ytterligare tankning är inte tillåten.

Genom att vinkla bilen och dess spoilers så ökas eller minskas den kraft som trycker ner bilen med hjälp av fartvinden, det kallas “downforce”. Genom att öka downforce ökas bilens grepp mot underlagen vilket är positivt för bilens grepp i kurvtagningar, men samtidigt ökar bilens motstånd mot fartvinden, hastigheten minskas och bränsleförbrukningen ökar. Bromsbalansen justeras manuellt av föraren så bilen passar bland annat olika kurvors utformningar och hur vinden ligger i kurvan. Föraren vill behålla farten så länge som möjligt och därför bromsa så sent och så kort stund som möjligt, balansen vid inbromsningen påverkar även hur över- eller understyrd bilen är i kurvan, alltså på vilket sätt bilen beter sig in i svängen. 

Körning: När det gäller hur förarna kör loppet så avgörs det till stor del av hur många planerad depåstopp teamet har tänkt sig. Körningen varierar mellan olika förare och under olika delar av loppet mellan att vara aggressiv eller lite mer avvaktande för att spara bränsle och undvika slitage på däcken. Det gäller att träffa rätt i kurvtagningen så utgångsfarten ur kurvan blir så hög som möjligt. 

Två förare: Teamet har två förare i loppet, båda tävlar för att placera sig så bra som möjligt i förar-VM samtidigt som de tävlar tillsammans för att med hela teamet vinna konstruktions-VM. Den enda förare som en förare kan jämföra sig med är den förare som tävlar i samma team och har samma ekonomiska och materiella förutsättningarna. Detta gör att förarna tävlar om att vara teamets försteförare, den förare som teamet skall välja att satsa lite extra på under ett lopp. En andreförare kan hjälpa sin teamkamrat genom extra draghjälp med så kallad “tow”, genom att ligga före och skapa en sugande effekt i sin turbulens för bilen bakom på raksträckorna. Plus att andreföraren kan lägga sig bakom sin teamkamrat och skapa ytterligare ett problem för motståndarna ska kunna passera teamets ledarbil.

Däckstrategi: Däcktillverkaren som är Pirelli har totalt fem olika däckalternativ C1-C5 med olika föreningar att välja på inför en tävlingshelg, Pirelli väljer ut tre alternativ till varje helg. C1 är den hårdaste gummiblandningen och C5 den mjukaste. Den hårdaste gummiblandningen som finns med under en tävlingshelg kallas för hard och markerade med vitt, mellanblandningen kallas för medium och är gul medan den mjukaste kallas för soft och är röd. Det är ofta unika gummiblandningar inför varje tävlingshelg. Ett Formel 1 däck är tillverkat så att det inte skall hålla för en hel tävling, för att tvinga fram depåstopp.

Utöver dessa tre däcktyper finns det även två typer av regndäck att välja på gröna  och blå. Gröna däcken är de mest mångsidiga av regndäcken. De kan användas på en våt bana utan stående vatten och på en yta som håller på att torka upp. Detta däck evakuerar 30 liter vatten per sekund per däck vid 300 km / h. De Blå däcken är effektivast vid kraftigt regn. Dessa blå däck kan evakuera 85 liter vatten per sekund per däck vid 300 km / tim. När det regnar kraftigt orsakar snarare sikten problem än däckens grepp.

Varje team har 13 uppsättningar torra däck till en tävlingshelg. Av de 13 uppsättningarna har Pirelli valt två uppsättningar däck som ska reserveras till söndagens tävling. Dessutom kommer en uppsättning av den mjukaste föreningen att avsättas för Q3. Teamen kan välja mellan de tio återstående uppsättningar bland de tre valda föreningarna. Varje förare måste använda minst två olika typer av torrvädersdäck under loppet.

Depåstopp: Antal depåstopp avgörs främst av hur många gånger teamen vill och har möjlighet till att byta däck. Hur lång tid det tar att göra ett depåstopp avgörs av hur lång väg in till depån och vägen ut, intervallen ligger mellan 20-30 sekunder för hela stoppet. Att hissa upp bilen och sedan byta alla fyra hjul och sedan hissa ner bilen ligger runt 2 sekunder. Det är även möjligt att under ett depåstopp laga och byta ut trasiga delar på bilen.  

DRS: För att öka antalet omkörningar har DRS införts, genom den justerbara klaffen på bilens bakre vinge minskas luftmotståndet och en omkörning underlättas. Det kan finnas mellan 1 till 3 DRS zoner. Om en efterföljande bil ligger inom en sekund från bilen framför när båda bilarna passerar detekteringspunkten för DRS zonen hörs ett pip och föraren i den efterföljande bilen kan då aktivera DRS som lägger vingklaffen horisontellt. Nu kan föraren göra ett försök till omkörning, farten kan med 10-12 km/h med hjälp av DRS. Om föraren trycker på knappen innan pipet, kommer inte klaffen att öppnas denna gång. Klaffen stängs automatiskt när föraren trycker ner bromsen inför kurvan som kommer efter zonen. Med hjälp av DRS zonerna kan en bil även köra in tid mot en konkurrent som ligger utanför möjligheten att använda DRS. Det måste ha genomförts två hela tävlingsvarv innan DRS får användas. På träning och kval är alltid tillåtet att använda DRS i DRS zonerna. 

Sprintrace testas 2021

Under 2021 kommer en ny typ av race testas vid tre tillfällen, så kallade sprintrace med namn F1 Sprint, sprintracet är samtidigt ett kval till söndagens race. F1 har inte tagit bort något från en vanlig racehelg, de har endast gett oss alla något extra. Detta genom att ersätta ett träningssegment med ett tävlingssegment. Om F1 Sprint uppskattas kan det bli fler än tre tillfällen. Första tillfälle för F1 Sprint sker på Silverstone 16-18 juli, det andra vid Monza den 10-12 september och det tredje tillfället planeras ligga utanför Europa. Här förklarar vi hur en helg ser ut när det körs F1 Sprint.

  • Fredag pass 1 – Träning 1, pågår i 60 min, två uppsättningar däck.
  • Fredag pass 2 – Kval till lördagens F1 Sprint, fem uppsättningar mjuka däck, annars är upplägget som ett standard kval.
  • Lördag pass 1 – Träning 2, pågår i 60 min, en uppsättningar däck.
  • Lördag pass 2 – Sprint kvalificering, race längd 100 km, två uppsättningar däck, efter Sprint kvalet returneras de däckuppsättningar till Pirelli som har avslutat flest varv.
  • Depåstopp är inget måste och DRS är tillåtet.
  • Den ordningen förarna når målgången i sprintracet sätter startordningen till söndagens race.
  • Topp tre i mål får poäng till både Förar- och Team VM, med poängen: 1 placering får 3 poäng, 2 placering får 2 poäng och placering 3 får 1 poäng.
  • Söndag – Race, samma upplägg som vanligt, men med fritt däck val av de två återstående däckuppsättningarna.
  • I övrigt – Parc Fermé börjar när fredagens kval startar, vilket gör att teamen endast har en träning för att sätta grund inställningarna inför helgen. Maxtiden för F1 Sprint är 60 min, inklusive eventuella rödflagg är totala maxtiden 90 min. Inför helgen har teamen 12 uppsättningar däck, dessa fördelas på sex mjuka, fyra medium och två hårda. Vid regn under sprintkvalet kan teamen byta de använda däcken mot regndäck eller intermediates.

Hitta de rätta hemsidorna och länkarna inom Formel världen, via vår länk – Vägen till Formel 1  


Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.