Indy 500 körs på Indianapolis Motor Speedway som normalt har 257,327 permanenta sittplatser, under Indy 500 ökas antalet till drygt 400,000 sittplatser. Racet körs i 200 varv och sträckan blir då 500 miles.
Indy 500 ingår i Triple Crown of Motorsport, en av de tre mest prestigefyllda motortävlingarna i världen – Indianapolis 500, Le Mans 24-timmars och Monacos Grand Prix. Den enda föraren som lyckats vinna de tre loppen är Graham Hill.
Indianapolis 500
Indianapolis 500, Indy 500 ingår i IndyCars mästerskap och har sedan starten 1911 gått sista söndagen i maj månad på den legendariska ovalen i Indianapolis. Ovalen är 4 km lång och loppet är på 200 varv med en total race längd på 80 mil, vilket blir 500 miles. Lutningen på de fyra kurvorna i ovalen är 9,2°och rakorna ligger på 0°. 33 bilar startar loppet som tar ca. 3 timmar. Teoretiskt är det möjligt att köra loppet med 5 depåstopp, men det brukar landa på 6-8. Hastigheten ligger rund 360 km/h och däcken håller i ca. 30 varv. Vid ett planerat depåstopp dras en Tear-Off bort från vindruta, inställningarna på vingarna kan ändras, däck byts och bilen tankas. Ett varv körs på 40 sekunder och ett depåstopp tar 30-35 sekunder.
Varför dricker vinnaren mjölk? Traditionen började på 1930-talet när tvåfaldig vinnare Louis Meyer bad om ett glas mjölk efter sin andra seger (hans mor lärde honom att det skulle friska upp honom vid varma dagar). Efter att ha vunnit sin tredje Indy 500 år 1936, ledde ett foto av Meyer som dricker mjölk till att ett mejeri önskat att mjölk ska finnas för vinnaren.
Borg-Warner Trophy har hedrat vinnaren sedan 1936, trofén är designad i art déco-stil som var populärt på 1930-talet. Varje segrares ansikte är skulpterat på trofén med en kvadrat som inkluderar deras namn, vinnande år och genomsnittlig hastighet. Ursprungligen utformad för att hålla 80 vinnare, två nya baser konstruerades för att ge mer utrymme (1986 och 2004, vilket ger kapacitet fram till 2034). Svenskar som vunnit loppet är Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022, ytligare svenska förare som kört loppet är Stefan “Lill-Lövis” Johansson och Felix Rosenqvist. Fyra förare har vunnit Indy 500 fyra gånger – Rick Mears, Al Unser Sr., A.J. Foyt och Helio Castroneves. Årets vinnare 2023 är Josef Newgarden.
The Brickyard kallas banan efter att den tidigare har varit belagd med med 3,2 miljoner tegelstenar. Banan började byggas i mars 1909 med ett underlag av en grus- och tjärblandning, men efter klagomål över säkerheten tvingades ägaren av banan Carl G. Fisher att byta underlaget. I december 1909 byttes underlaget ut mot tegel. Teglet låg kvar till 1936 då det byttes ut mot asfalt. Original teglet är synlig vid start-mållinjen, som segrande föraren nu knäböjer och kysser som hyllning till banans långa historia.
Vägen till Indy 500
Month of May
Maj månad eller ”Month of May” som man säger i Amerika inom motorsporten, den absolut viktigaste månaden i Indycar. Då körs själva huvudnumret för säsongen nämligen Indy 500, loppet mäter 80 mil på en 4 km långa oval vid Indianapolis Motor Speedway, vilket blir 200 varv. Den så kallade Month of May är pågår under 2 veckor med tre helger.
Första helgen körs GMR Gran Prix vid Indianapolis Motor Speedway på den så kallade vanliga banan. Efter det börjar förberedelserna på riktigt, en vecka har förarna på sig att träna och ställa in bilen för ovalbanan och komma i rätt stämning och få den rätta känslan från bilen. Bilarna byggs om till så kallad superspeedwaykonfiguration med betydligt mindre vingar för att vara så lätt genom luften som det är möjligt, man behöver komma upp i farter mot 370 km/h och kanske drygt det på vissa ställen på banan. Allt detta med fokus på Indy 500 sista helgen i maj, samma helg som Monacos Grand Prix.
Month of May dag för dag:
- GMR Gran Prix vid Indianapolis Motor Speedway – Road Course, körs delvis på ovalen och på innerplan av Indianapolis Motor Speedway.
- Träningstillfälle 1, 2 och 3 till Indy 500 – Körs med nedtrimmade bilar för att vänja förarna vid ovalen.
- Träningstillfälle 4 till Indy 500 – Körs utan restriktioner på bilarna för att förbereda förarna inför kval. Även kallat Fast Friday.
- Träningstillfälle 5 – Frivillig träning inför kval.
- Kval 1 – 30 bilar kvalar in till Indy 500.
- Träningstillfälle 6 – För de som kvalade 1-12 och 31 och nedåt.
- Kval 2 – Även kallat Top-12.
- Kval 3 – Plats 31 och nedåt kör om de 3 sista platserna. Även kallat Last Chance Qualifying.
- Kval 4 – Plats 1-6 kör om de 6 första positionerna. Även kallat Fast Six.
- Träningstillfälle 7 – Bilarna förbereds inför kommande racehelg.
- Träningstillfälle 8 – Även kallat Carburator Day.
- Race Indy 500 – Alltid sista söndagen i maj.
Träningsveckan
Första veckans träningar på tisdagen, onsdagen och torsdagen ägnas helt och hållet åt att försöka få bilen så bra som möjligt i racetrim, det vill säga att det ska klara av att köras i trafik på bästa tänkbara sätt, man ska känna sig trygg med bilen och ändå vara snabb. Arbetet med att komma i racetrim är komplicerat och kräver mycket körning för att komma till rätta med det hela, det handlar om att vara snabb och klyva luften på ett effektivt sätt men det handlar också om att ha en bil som fungerar ihop med andra bilars turbulens men också vinden runt själva banan. Parametrarna måste man ha med sig när man förbereder sig inför Indy 500. Under de tre första träningarna får ingen av förarna köra med full trim, för att förarna skall ha tid att vänja sig med banan och dess hastigheter. Efter tre träningar är det dags för Fast Friday, på fredagen skruvas turbotrycket upp och teamen ökar bilarnas downforce. Bilarna förbereds för lördagskvällens kval det första av 2 kvaltillfällen, som ska sätta startpositionerna till Indy 500.
Kvalhelgen
Till en början ägnas lördagen åt att träna, de som vill får en timmes möjlighet att känna på bilen inför kvällens kval. Under lördagskvällen kvalar 34 bilar och de får 4 stycken varv och en genomsnittlig tid över de 4 varven det är det som räknas. Startordningen till kvalet lottas, här är det viktigt att dra en lott med så tidigt startnummer som möjligt annars riskerar man rätt mycket, personer med erfarenhet säger -om man drar nummer 25 eller högre ja då ska man vara glad om du klarar att vara topp 15 i kvalet.
Kvalproceduren fungerar så att alla 34 bilarna kör och när de har gjort sina kvalförsök kommer nästa beslut att tas. Ska vi göra ett försök till och hur ska vi göra det försöket? I kvalet finns det 2 filer att välja på om man vill göra ett kvalförsök till. En ordinarie fil där man då ställer sig om man är hyfsat nöjd med det första försöket men vill ut en gång och se om det går att förbättra sin tid. Sen finns det en prioriterad fil, den väljer teamen om man gjort ett helt misslyckat försök. Då är det så att när du väl rullar in i den filen så stryks din tidigare tid och du har ingen tid överhuvudtaget längre. Skulle det visa sig att man kommer i slutet på dagen när tiden är på väg att rinna ut och det är andra som kört ut före dig och du är inte är först och tiden rinner ut ja då riskerar du att stå där utan tid och då har du en garanterad plats i det som kallas för sista chansen.
Jakten på två första start leden
Till söndagens kval handlar i första hand om att vara topp 30, är man topp 30 då är man garanterad start i årets upplaga utav Indy 500. I topp 30 ska man försöka vara topp 12 för att dom 12 snabbaste får under söndagen en ny chans att kvala för att vara topp 6, topp 6 kör sen om de 2 första startleden, man startar tre och tre i racet och till sist klaras det om pole position. De som inte hamnar topp 30 utan på plats 31 till 34 de får köra sista chansen som handlar om att försöka vara en av dom 3 sista som kommer med i startfältet, då det är 33 bilar som startar i Indy 500.
Fokus på race
Måndagen efter kvalet får de en ny chans att börja träna och nu ställs bilarna om till racetrim. En sista chans får man på fredagen i sista veckan på Carburetor day eller förgasardagen, namnet här härstammar ifrån äldre tider när man hade förgasare i bilarna då använder man den här sista dagen till att ställa in nålarna i förgasaren för bästa bränsle och luftblandning. Lördagen innan race kallas Legends day eller Legendernas dag då alla förare ställer upp på en autografsession och ett offentligt förarmöte där förarna får sina sista instruktioner innan tävlingsdagen Indy 500. Dessutom kommer Indy 500-veteraner att ha en egen autografsession. Sista söndagen i maj går racet Indy 500 och världens största motortävling under en dag går av stapeln, där 33 förare tävlar om den åtråvärda titeln som vinnare av Indy 500.
Första Indy 500, år 1911
Läs även artikeln – IndyCar 2023