IndyCar – Specifikationer och priser

Publicerad av

Följ med i specifikationer och priser runt IndyCar, ambition är att förenkla och förtydliga, allt för att lättare kunna sätta sig in i Amerikas svar på Formel 1.

Vad kostar en IndyCar bil

  • Chassi – 3.800.000 sek (Dallara)
  • Motor – 2.400.000 sek (Honda eller Chevrolet)
  • Aerodynamik paket – 800.000 sek/st. (Dallara)

Läs även vår artikel: IndyCar 2022

Chassi – DW12

IndyCar kördes tidigare med Dallaras chassit IR-05 mellan 2005-2011, från 2012 används chassit DW12 från samma leverantör Dallara. Chassit är döpt efter racingföraren samt testföraren för Dallara, Dan Wheldon som omkom på Las Vegas Motor Speedway 16 oktober 2011, säsongens sista och avslutande race. Bara dagar innan testkörde Dan Wheldon det nya och säkrare chassit IR-12 som kom att introduceras näst kommande säsong 2012, nu med namnet DW12.

IndyCar
FabrikatDallara DW12
Formellt IR-12, från 2012, nu uppdaterat till IR-18
MaterialKolfiber, aramidfiber (kevlar) och andra material
Vikt, ca.750-770 kg, beroende på ban typ
Viktfördelning, ca.43 % fram, 57 % bak
Längd, ca.512 cm
Bredd, ca.192 – 195 cm
Höjd, ca.102 cm
Hjulbas, ca.298 – 309 cm
Spårvidd194 cm
Fälg, fram, ca.Diameter 38 cm, Bredd 25.5 cm, Vikt 6.1 kg
Fälg, bak, ca.Diameter 38 cm, Bredd 36 cm, Vikt 6.7 kg
HjulmutterÅtdragningsmoment 583 Nm
DäckFirestone Firehawk (däckbyte tar 5 sekunder)
Däck, fram Diameter 25 -26 tum , vikt 8.2 kg
Däck, bakDiameter 26.5 – 27.5 tum, vikt 10.4 kg
Däcktryck, ca.2.4 bar
BränsleSpeedway E85 (85 % etanol och 15 % bensin)
Bränsletank70 liter (tankas på 7 sekunder)
VäxelXTRAC #1011, 6 framåt och 1 bakåt, sekventiell, paddel
Toppfartca. 390 km/h
Downforce* 2085 kg i 320 km/h, (*tryck mot marken)
Drag*680 kg i 320 km/h (*luftmotstånd)
SpecifikationerMotor – tillverkare Chevrolet och Honda
Typ2,2-liters V6, twin-turbo
Effekt550-700 hk (beroende på turbotryck)
Varvtal12000 rpm (12200 rpm med Push-to-pass)
ViktLägst 112 kg

Depåstopp

Teamet får ha 6 personer + 2 runt bilen vid ett depåstopp, de vanligaste uppgifterna utför de på mindre än 10 sekunder. Därtill får vi plussa på inpassering och utpassering från depån som skiljer sig från bana till bana.

  • Hissar bilen – 1 person hissar upp bilen med hjälp av ett tryckluftsmunstycke som placeras bak på bilen, med ett lyfttryck på 30 bar
  • Däckbyte, justera framvinge och dra bort klisterfilm (tear-off ) på vindrutan – 4 personer byter varsitt hjul, de två fram justera vinkeln på framvingen. Om så behövs dras filmerna på vindrutan bort av en sjunde person.
  • Tankning – 1 person tankar, 70 liter på sju sekunder om så behövs samt 1 åttonde person som är placerad bakom muren sprutar på vatten på bilen för att skölja bort bränslespill från tankningen.

Bantyper

  • Gata – Denna typ av bana består av avstängda allmänna gator, vägar och till och med flygplatser
  • Bana – Liknar gatubanor men äger rum i en dedikerade racing anläggningar snarare än befintliga allmänna gator
  • Oval -Layouten liknar en oval och har bankade svängar, körriktningen är moturs. Ovalerna delas upp i Kort ovaler, Lång ovaler samt Super speedway, beroende på längden på de två raksträckorna mellan de två bågarna i den så kallade ovalen

Downforce

Indycar har tre olika aerodynamikpaket att välja mellan, alla tre tillhanda hålls av Dallara, dessa är anpassade för olika bantyper som oval, bana och gata. Indycar kan kraftigt ändra aerodynamiken på sina bilar med hjälp av de tre olika aerodynamikpaken, mellan 2.5 – 4.0 G krafter på en oval- jämfört med en bana (jordens dragningskraft motsvarar 1 g kraft). Indy-bilen genererar sin egen vikt (cirka 750 kg) i downforce vid knappt 160 km/h. I maximal downforce-trim genereras mellan 2 900 och 3 200 kg av downforce vid 320 km/h. 

BantypLuftmotståndDownforce vid 220 km/hFramaxel
Bana*kg2268 kg45%
Kort oval*kg1588 kg35%
Lång oval*kg1134 kg35%
Super speedway*kg680 kg33%
* Söker data här, tacksam för hjälp.

Push-to-pass

Push-to-Pass lanserades i IndyCar 2015, varje förare får 150-200 sekunder av extra boost tillgänglig. Förarna kan använda Push-to-pass när de själva önskar i ett racet, förutom under första varvet vid start och omstart, den används heller inte på ovalbanor. Ett turbo tryck 1.24 – 1.52 bar som ger motorn normalt 550 – 700 hk, med Push-to-pass ökas turbotrycket via en knapp på ratten till 1.66 bar, något som garanterar 40 extra hästkrafter. Push-to-pass kan max användas runt 200 sekunder per lopp beroende av bana. Push-to-pass används för att försvara sig mot omkörningar eller komma ifatt och köra om andra konkurrenter. Hur mycket push-to-pass en förare har förbrukat redovisas efter varje varv (kan följas via IndyCars egen gratis app – NTT IndyCar). Push-to-pass kan skrivas på flera sätt; Push 2 Pass eller P2P.

Flaggor

Flaggor/ ljussignalerFörklaringar av några grundläggande flaggor och signaler
Start– Flaggas av funktionär som går över banan längst bak på startgriden när alla bilar står på plats, som en signal till tävlingsledningen att de kan påbörja startsekvensen.
– Visas även när fara är över, omkörning tillåten.
Passerande– Visas när förare omedelbart ska lämna fri väg för bakomvarande bil.
Stopp– Visas vid startlinjen och runt banan, betyder att loppet är avbrutet.
Varning– ”Försiktighets signal” varnar om farliga förhållanden på banan, och bilar måste omedelbart sakta ner och bibehålla position.
Diskvalificering– Föraren diskvalificerad.
Konsultation– Visas tillsammans med en nummerskylt för en förare som blivit diskvalificerad. Föraren måste återvända till depån inom tre varv.
Surface– Signalerar att olja, vatten eller något annat ämne har gjort banan hal.
Sista varvet– Visas när ledaren startar loppets sista varv. 
– Under kvalificeringen, signalerar att föraren har påbörjat sista varvet av kval försöket.
Mål– Betecknar slutet på träningen, kvalificering eller loppet. 
– Ledaren av loppet utses till vinnare.
Flaggorna har kompilerats med ljuspaneler som är placerade hela runt hela banan, för att visa flaggsignalerna och information från lokal banpersonal och tävlingsledningen. De ca. 60 cm långa panelerna är designad för att öka säkerheten och förbättra signalernas synlighet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.