Följ med i specifikationer och priser runt IndyCar, ambition är att förenkla och förtydliga, allt för att lättare kunna sätta sig in i Amerikas svar på Formel 1.
Vad kostar en IndyCar bil
- Chassi – 3.800.000 sek (Dallara)
- Motor – 2.400.000 sek (Honda eller Chevrolet)
- Aerodynamik paket – 800.000 sek/st. (Dallara)
Läs även vår artikel: IndyCar 2022
Chassi – DW12
IndyCar kördes tidigare med Dallaras chassit IR-05 mellan 2005-2011, från 2012 används chassit DW12 från samma leverantör Dallara. Chassit är döpt efter racingföraren samt testföraren för Dallara, Dan Wheldon som omkom på Las Vegas Motor Speedway 16 oktober 2011, säsongens sista och avslutande race. Bara dagar innan testkörde Dan Wheldon det nya och säkrare chassit IR-12 som kom att introduceras näst kommande säsong 2012, nu med namnet DW12.
IndyCar | |
Fabrikat | Dallara DW12 Formellt IR-12, från 2012, nu uppdaterat till IR-18 |
Material | Kolfiber, aramidfiber (kevlar) och andra material |
Vikt, ca. | 750-770 kg, beroende på ban typ |
Viktfördelning, ca. | 43 % fram, 57 % bak |
Längd, ca. | 512 cm |
Bredd, ca. | 192 – 195 cm |
Höjd, ca. | 102 cm |
Hjulbas, ca. | 298 – 309 cm |
Spårvidd | 194 cm |
Fälg, fram, ca. | Diameter 38 cm, Bredd 25.5 cm, Vikt 6.1 kg |
Fälg, bak, ca. | Diameter 38 cm, Bredd 36 cm, Vikt 6.7 kg |
Hjulmutter | Åtdragningsmoment 583 Nm |
Däck | Firestone Firehawk (däckbyte tar 5 sekunder) |
Däck, fram | Diameter 25 -26 tum , vikt 8.2 kg |
Däck, bak | Diameter 26.5 – 27.5 tum, vikt 10.4 kg |
Däcktryck, ca. | 2.4 bar |
Bränsle | Speedway E85 (85 % etanol och 15 % bensin) |
Bränsletank | 70 liter (tankas på 7 sekunder) |
Växel | XTRAC #1011, 6 framåt och 1 bakåt, sekventiell, paddel |
Toppfart | ca. 390 km/h |
Downforce* | 2085 kg i 320 km/h, (*tryck mot marken) |
Drag* | 680 kg i 320 km/h (*luftmotstånd) |
Specifikationer | Motor – tillverkare Chevrolet och Honda |
Typ | 2,2-liters V6, twin-turbo |
Effekt | 550-700 hk (beroende på turbotryck) |
Varvtal | 12000 rpm (12200 rpm med Push-to-pass) |
Vikt | Lägst 112 kg |
Depåstopp
Teamet får ha 6 personer + 2 runt bilen vid ett depåstopp, de vanligaste uppgifterna utför de på mindre än 10 sekunder. Därtill får vi plussa på inpassering och utpassering från depån som skiljer sig från bana till bana.
- Hissar bilen – 1 person hissar upp bilen med hjälp av ett tryckluftsmunstycke som placeras bak på bilen, med ett lyfttryck på 30 bar
- Däckbyte, justera framvinge och dra bort klisterfilm (tear-off ) på vindrutan – 4 personer byter varsitt hjul, de två fram justera vinkeln på framvingen. Om så behövs dras filmerna på vindrutan bort av en sjunde person.
- Tankning – 1 person tankar, 70 liter på sju sekunder om så behövs samt 1 åttonde person som är placerad bakom muren sprutar på vatten på bilen för att skölja bort bränslespill från tankningen.
Bantyper
- Gata – Denna typ av bana består av avstängda allmänna gator, vägar och till och med flygplatser
- Bana – Liknar gatubanor men äger rum i en dedikerade racing anläggningar snarare än befintliga allmänna gator
- Oval -Layouten liknar en oval och har bankade svängar, körriktningen är moturs. Ovalerna delas upp i Kort ovaler, Lång ovaler samt Super speedway, beroende på längden på de två raksträckorna mellan de två bågarna i den så kallade ovalen
Downforce
Indycar har tre olika aerodynamikpaket att välja mellan, alla tre tillhanda hålls av Dallara, dessa är anpassade för olika bantyper som oval, bana och gata. Indycar kan kraftigt ändra aerodynamiken på sina bilar med hjälp av de tre olika aerodynamikpaken, mellan 2.5 – 4.0 G krafter på en oval- jämfört med en bana (jordens dragningskraft motsvarar 1 g kraft). Indy-bilen genererar sin egen vikt (cirka 750 kg) i downforce vid knappt 160 km/h. I maximal downforce-trim genereras mellan 2 900 och 3 200 kg av downforce vid 320 km/h.
Bantyp | Luftmotstånd | Downforce vid 220 km/h | Framaxel |
Bana | *kg | 2268 kg | 45% |
Kort oval | *kg | 1588 kg | 35% |
Lång oval | *kg | 1134 kg | 35% |
Super speedway | *kg | 680 kg | 33% |
Push-to-pass
Push-to-Pass lanserades i IndyCar 2009, varje förare får 200 sekunder av extra boost tillgänglig. Push-to-pass är en knapp på Indycar-förarens ratt som de kan trycka på för att öka Indycars hästkrafter under en kort period, max 20 sekunder. Förarna kan använda Push-to-pass när de själva önskar i ett racet, förutom under första varvet vid start och omstart, den används heller inte på ovalbanor. Ett turbo tryck 1.24 – 1.52 bar som ger motorn normalt 550 – 700 hk, med Push-to-pass ökas turbotrycket via en knapp på ratten till 1.66 bar, något som ger ca. 60 extra hästkrafter. Push-to-pass används för att försvara sig mot omkörningar eller komma ifatt och köra om andra konkurrenter. Hur mycket push-to-pass en förare har förbrukat redovisas efter varje varv (kan följas via IndyCars egen gratis app – NTT IndyCar). Push-to-pass kan skrivas på flera sätt; Push 2 Pass eller P2P.
Flaggor
Flaggor/ ljussignaler | Förklaringar av några grundläggande flaggor och signaler |
![]() | – Flaggas av funktionär som går över banan längst bak på startgriden när alla bilar står på plats, som en signal till tävlingsledningen att de kan påbörja startsekvensen. – Visas även när fara är över, omkörning tillåten. |
![]() | – Visas när förare omedelbart ska lämna fri väg för bakomvarande bil. |
![]() | – Visas vid startlinjen och runt banan, betyder att loppet är avbrutet. |
![]() | – “Försiktighets signal” varnar om farliga förhållanden på banan, och bilar måste omedelbart sakta ner och bibehålla position. |
![]() | – Föraren diskvalificerad. |
![]() | – Visas tillsammans med en nummerskylt för en förare som blivit diskvalificerad. Föraren måste återvända till depån inom tre varv. |
![]() | – Signalerar att olja, vatten eller något annat ämne har gjort banan hal. |
![]() | – Visas när ledaren startar loppets sista varv. – Under kvalificeringen, signalerar att föraren har påbörjat sista varvet av kval försöket. |
![]() | – Betecknar slutet på träningen, kvalificering eller loppet. – Ledaren av loppet utses till vinnare. |