Airspeeder

Racing med flygande bilar

Publicerad av

EXA Serie, en racingserie för eVTOL, flygande bilar. Racing med obemannade fordon i skala 1:1, målet är att köra med bemanning så snart som möjligt. Idag kör piloter fullskaliga flygande racingbilar från en simulatormiljö som exakt efterliknar en framtida cockpit. EXA Series handlar inte enbart om tävling, serien har även ambitionen att driva utvecklingen inom eVTOL och vår Urbana mobilitet i luften (UAM).

Flygande bilar = eVTOL

Electric Vertical Take Off and Landing är fordon som kan lyfta och landa vertikalt samt hovra (stå stilla i luften), likt drönare. Uttalas med engelskt uttal – EV TOL.

Bemannade elektriska flygande bilar är framtidens mobilitet.

UAM är förkortning för Urban Air Mobility, som i sin tur står för flyttbarheten i stadens luftrum.

Foto: Airspeeder

Som Formel 1 leder den tekniska utvecklingen för vägfordon, kommer EXA serien vara för luftfordon. De tekniska framstegen kommer inte enbart gynna tävlingsteamen utan också skynda på och utveckla samhällsnyttan av den Urbana mobilitet i luften med hjälp av eVTOL.

Företaget Alauda Aeronautics som levererar hårdvaran till EXA Serien, har som syfte att förverkliga drömmen om flygande bilar som vem som helst kan äga och vem som helst kan flyga. Så enligt detta går det att räkna med att de kommer producera eVTOL-fordon för privatmarknaden.

Läs även vår artikel: Flygande bilar är här

Formel 1 i himlen

Airspeeder driver och utvecklar EXA series tillsammans med olika partners. EXA serien är för eVLOT i full skala som navigerar med digitalt styrda spår i himlen. Tävlingarna skall stödja mobilitets revolutionen, med stöd av framtida teknik, som kommer att förändra den urbana luft mobiliteten (UAM).

Tävlingarna kommer att innehålla depåstopp precis som Formel 1, här byter man batteri istället för hjul, så tävlingarna kommer att likna ett Grand Prix lopp i racing.

Fakta: Airspeeder MK4

  • Motorer – Åtta elmotorer med totalt 540 hästkrafter
  • Propellrar – Åtta kolfiberpropellrar en till varje motor
  • Batteri – Ett utbytbart batteripaket med en flygtid 5-20 min
  • Längd – 4 meter
  • Kapacitet – 1 pilot
  • Vikt – Tomt kolfiberchassi 120 kg, maximal startvikt 400 kg
  • Hastighet – 0-100 km/h på 2,3 sekunder, toppfart i 250 km/h, racinghastighet 160 km/h
  • Höjd – Racing höjd 10-60 meter
  • Kameror – Åtta kameror för sändning
  • Radar – En främre radar
  • Lidar – En lateral LIDAR-sensor och ett aktivt höjdmätaresystem för maximal säkerhet
  • Visir – Augmented reality-visir (AR-visir)

Matt Pearson är grundaren av Airspeeder och även grundare av Alauda Aeronautics. Airspeeder äger EXA Series som arbetar med eVTOL racing. Alauda Aeronautics bygger och utvecklar fordon för racing i himlen, företaget kommer att leverera hårdvaran till teamen för EXA Series. Affärsmodellen liknar den i Formel E.

Alauda Aeronautics grundades 2016, efter två års utveckling presenterades Airspeerder Mark 1. Mark 1 hade sina första provflygningar 2018, nu är vi framme vid Airspeeder MK4. EXA Serien startades 2021 och hade sin första tävling i November samma år med två obemannade Airspeedes. Planen är att utöka både antal tävlingar och team.

Airspeeders samarbetspartner vill likt Airspeeder vara pionjärer i utvecklingen av den globala urbana mobiliteten i luften. Samarbetspakterna är : Klocktillverkare –  IWC Schaffhausen, Programvaruföretaget – Telstra Purple, Transport och logistikföretaget – DHL, Teknikföretaget – Acronis och Internetleverantören – Teknov8.

Läs även vår artikel: Förstå Formel 1