IndyCar är en Amerikansk formelbilserie, serien anses vara näst högst efter Formel 1. Säsongen 2023 körs 17 race, varav 5 på oval, 5 på gata och 7 på bana. 34 förare tävlar om mästerskapstiteln med start den 5 mars och avslut 10 september. Det kan komma in ytterligare förare under vissa tävlingar, exempelvis till deltävlingen Indy 500.
Läs även vår artikel: IndyCar – Specifikationer och priser
Snabbare än Formel 1
Marcus Ericsson satte ett hastighetsrekord för formelbilsracing på 392,47 kilometer i timmen. Det sattes i första kurvan på Indianapolis Motor Speedway, vid träningen på söndagen innan själva racet Indy 500. Racet som gick söndagen den 29 maj 2022 vann Marcus Ericsson.
Två svenskar deltar i mästerskapet, Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson, samt två förare från Danmark, Christian Lundgaard och Benjamin Pedersen. I mästerskapet deltar en kvinnlig förare Katherine Legge från Storbritannien.
Shop och hemsidor
Länk till shop och hemsida för – Marcus Ericsson
Länk till shop och hemsida för – Felix Rosenqvist
Varje förare har en egen kamera monterad på bilen, hur mycket tid som visas från kameran är beroende av sponsoravtal. Förstaårsförarna kallas Rookies (R) och har sina bilar markerade med gul färg runt baklycktan. Förarna har tillgång till Push to Pass som tillfälligt ökar motoreffekten med cirka 60-70 hk. Detta används oftast vid omkörningar och är möjligt att använda cirka 200 sekunder av per race beroende på bana.
Bilarna i IndyCar
IndyCar vill ha liknande villkor för alla Teamen, som har två motortillverkare att välja mellan, Chevrolet och Honda. Alla har samma Chassi som är levererat av Dallara. V6-biturbomotorer används på 2,2-liter de har 550 till 750 hästkrafter, accelererar inte lika snabbt som en Formel 1 bil, men kan uppnå högre topphastighet. Teamen får själva avgöra vilken leverantör av stötdämpare de vill samarbeta med. För att skydda föraren är en Halo (gloria) och aeroscreen (vindruta) monterat på bilarna.
Följ förarna i detalj

Häng med din favorit förare
Gratis observerar vi förarna via appen från NTT IndyCar.
Följ racen in i minsta detalj, med:
- Förarnas live data
- Live radiokommunikation
- Live ombordkamera.
Länk till gratis app från – NTT IndyCar
Racekalender 2023
Datum | Plats / Banlängd | Bana typ | Varv | Racelängd | Svängar / Banking |
3-5 Mars | Streets of St. Petersburg 1,8 miles (28,97 km) | Street Circuit | 100 | 180 miles (289,7 km) | 14 svängar 5 vänster 9 höger |
31 Mars-2 April | Texas Motor Speedway 1.455 miles (2.342 km) | Oval | 250 | 372,82 miles (600 km) | Sväng 1-2, 20° Sväng 3-4, 24° Rakor 0° |
14-16 April | Streets of Long Beach 1.968 miles (3.167 km) | Street Circuit | 85 | 167,28 miles (269,2 km) | 11 svängar |
28-30 April | Barber Motorsports Park, Birmingham 2.366 miles (3.808 km) | Road Course | 90 | 207 miles (333,1 km) | 15 svängar |
12-13 Maj | Indianapolis Motor Speedway 2.439 miles (3.925 km) | Road Course | 85 | 207,32 miles (333,6 km) | 14 svängar |
16-28 Maj | The 106th Indianapolis 500 * 2.500 miles (4.023 km) | Oval | 200 | 500 miles (804,7 km) | Sväng 1-4, 9,2°, Rakor 0°. |
2-4 Juni | Raceway at Belle Isle Park, Detroit 2.35 miles (3.78 km) | Street Circuit | 70 | 164,5 miles (264,7 km) | 14 svängar |
16-18 Juni | Road America, Wisconsin 4.048 miles (6.515 km) | Road Course | 55 | 220,55 miles (355 km) | 14 svängar |
30 juni-2 Juli | Mid-Ohio Sports Car Course 2.258 miles (3.634 km) | Road Course | 80 | 180,64 miles (290,7 km) | 15 svängar |
14-16 Juli | Streets of Toronto 1.786 miles (2.874 km) | Street Circuit | 85 | 151,81 miles (244,3 km) | 11 svängar |
21-22 Juli | Iowa Speedway Race 1 0.875 miles (1.408 km) | Oval | 250 | 223,5 miles (359,7 km) | Sväng 1-4, 12°-14° Startraka 10° Bakraka 4° |
23 Juli | Iowa Speedway Race 2 0.875 miles (1.408 km) | Oval | 300 | 268,2 miles (431,6 km) | Sväng 1-4, 12°-14° Startraka 10° Bakraka 4° |
4-6 Augusti | Nashville Street Circuit 2.170 miles (3.492 km) | Street Circuit | 80 | 173,6 miles (279,4 km) | 11 svängar |
10-12 Augusti | Indianapolis Motor Speedway 2.439 miles (3.925 km) | Road Course | 85 | 207,32 miles (333,6 km) | 14 svängar |
25-27 Augusti | World Wide Techno. Raceway, Illinois 1.25 miles (2.012 km) | Oval | 260 | 500 miles (804,7 km) | Sväng 1-2, 11° Sväng 3-4, 9° |
1-3 September | Portland Int. Raceway 1.967 miles (3.166 km) | Road Course | 110 | 216,04 miles (348,3 km) | 12 svängar |
8-10 September | WeatherTech Raceway Laguna Seca 2.238 miles (3.602 km) | Road Course | 95 | 212,61 miles (342,2 km) | 11 svängar |
Snabbfakta –
Kval: ovalbana
Varje förare har banan för sig själv under sina kvalvarv. Föraren har ett utvarv, ett uppvärmningsvarv och två tidsvarv för att nå sin sammanlagda kval tid. Kvalificeringen bestäms av den sammanlagda tiden för två av varandra följande tidsvarven.
Kval: väg- eller gatubana
Kvalgrupp 1 och 2
Förarna delas in i två kvalgrupper baserat på deras placeringar i det sista träningspasset och de båda kvalgrupperna får tio minuters körtid var. De sex snabbaste från varje grupp går vidare till Fast Twelve, medan resterande intar platserna 13 och bakåt på gridden. Förarna i den snabbaste gruppen tar plats på den udda sidan av gridden (13, 15, 17, o.s.v.) och den andra gruppen på den jämna sidan (14, 16, 18, o.s.v.).
Fast Twelve
De 12 snabbaste förarna går som sagt vidare till ytterligare ett kvalsegment, Fast Twelve och får ytterligare 10 minuters körtid. De sex snabbaste där avancerar till det avslutande kvalet, Fast Six, medan övriga sex intar platserna 7-12 på gridden.
Fast Six
Den sista kvalomgången är där de sex kvarvarande förarna får 6 minuter på sig att göra upp om pole position och resten av de sex främsta platserna på gridden.
Röd flagg
Förare som utlöser en röd flagga i kvalet förlorar sina två bästa kvaltider
Race
Racen körs på stadsbanor, ovaler och traditionella banor. Det används inga däckvärmare i IndyCars, så racet inleds med tre uppvärmningsvarv och startas sedan med en rullande start. Till skillnad från annan formelracing, som oftast har stilla stående starter. Under uppvärmningsvarven vill förarna få upp värmen i slitbanorna och däcksidorna. Slitbanorna värms upp med burnouts, föraren spinner däcken mot vägbanan eller att gnugga däcken mot vägbanan genom att svänga bilen framåt och tillbaka under färd. Däcksidorna värms upp med hjälp av att bromsarna hettas upp vid inbromsningar, värmen från bromsarna leds via fälgen ut i däcksidorna. I startern lägger sig bilarna två och två i brett, förutom Indy 500 där de ligger tre och tre. I IndyCar har man kvar dimensionen med tankning vid depåstoppen.
Poäng Indycar
Plats:
- 50 poäng (10 poäng mer än tvåan)
- 40 poäng (5 poäng mer än trean)
- 35 poäng (3 poäng mer än fyran)
- 32 poäng (Från plats 4-10 är det 2 poängs skillnad)
- 30 poäng
- 28 poäng
- 26 poäng
- 24 poäng
- 22 poäng
- 20 poäng (Från plats 10-25 är det 1 poängs skillnad)
- 19 poäng
- 18 poäng
- 17 poäng
- 16 poäng
- 15 poäng
- 14 poäng
- 13 poäng
- 12 poäng
- 11 poäng
- 10 poäng
- 9 poäng
- 8 poäng
- 7 poäng
- 6 poäng
- 5 poäng (Från plats 25-33 får alla 5 poäng)
Utöver poäng för placering tillkommer:
- 1 bonuspoäng för pole position
- 1 bonuspoäng om man leder racet minst ett varv
- 2 bonuspoäng för flest ledda varv (poäng inklusive bonusar kan maximalt ge 54 poäng)
- I INDY 500 kvalet delas det ut poäng i en fallande skala för de 9 första med 9-1 poäng
- Är det två race en helg, så kallat “dubbel race” delas det ut 1 bonuspoäng till föraren som har det snabbaste varvet i kvalet, detta gäller för bägge kvalgrupperna
- Oavgjort vid race eller när mästerskapet skall avgöras, baseras på flest förstaplaceringar. Efter det räknas flest andraplatser, sedan flest tredjeplatser och så vidare
Hemsida – IndyCar
Regler – Regelverk med film och text
YouTube – IndyCar
Länk till svenska Indyföraren – Marcus Ericssons YouTube kanal
Vägen till Indy 500
Indy NXT
Indy NXT det sista steget i utvecklingsserierna för att nå en plats Indycar mästerskapet.
Länk till hemsida – Indy NXT
USF Pro Championships
USF Pro Championships ingår i Indycars utvecklingsserier – “Road to Indy”.
Länk till hemsida – USF Pro Championships
Läs även vår artikel om – Formel 1 VM 2023
om man skulle vilja nörda ner sig riktigt så kolla priser på chassi, motor osv förn oss lekmän
Ska titta på det och se om jag kan få till något om det, kul med lite önskemål -Tack.
Kolla in detta inlägg, något liknande du tänkte på? https://39a.se/indycar-specifikationer-och-priser/