IndyCar

IndyCar 2023

Publicerad av

IndyCar är en Amerikansk formelbilserie, serien anses vara näst högst efter Formel 1. Säsongen 2023 körs 17 race, varav 5 på oval, 5 på gata och 7 på bana. 35 förare tävlar om mästerskapstiteln med start den 5 mars och avslut 10 september. Det kan komma in ytterligare förare under vissa tävlingar, exempelvis till deltävlingen Indy 500.

Läs även vår artikel: IndyCar – Specifikationer och priser

Snabbare än Formel 1

Indycar har hastighetsrekordet på 392,47 kilometer i timmen för formelbilsracing. Marcus Ericsson satte rekordet i första kurvan på Indianapolis Motor Speedway, vid träningen på söndagen innan själva racet Indy 500. Racet som gick söndagen den 29 maj 2022 vann Marcus Ericsson.

Två svenskar deltar i mästerskapet, Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson, samt en förare från Danmark, Christian Lundgaard. I mästerskapet deltar två kvinnlig förare Tatiana Calderon från Colombia och Simona De Silvestro från Schweiz.

Shop och hemsidor

Länk till shop och hemsida för – Marcus Ericsson

Länk till shop och hemsida för – Felix Rosenqvist

Varje förare har en egen kamera monterad på bilen, hur mycket tid som visas från kameran är beroende av sponsoravtal. Förstaårsförarna kallas Rookies (R) och har sina bilar markerade med gul färg runt baklycktan. Förarna har tillgång till Push to Pass som tillfälligt ökar motoreffekten med cirka 60-70 hk. Detta används oftast vid omkörningar och är möjligt att använda cirka 200 sekunder av per race beroende på bana.

Bilarna i IndyCar

IndyCar vill ha liknande villkor för alla Teamen, som har två motortillverkare att välja mellan, Chevrolet och Honda. Alla har samma Chassi som är levererat av Dallara. V6-biturbomotorer används på 2,2-liter de har 550 till 750 hästkrafter, accelererar inte lika snabbt som en Formel 1 bil, men kan uppnå högre topphastighet. Teamen får själva avgöra vilken leverantör av stötdämpare de vill samarbeta med. För att skydda föraren är en Halo (gloria) och aeroscreen (vindruta) monterat på bilarna.

Följ förarna i detalj

Häng med din favorit förare

Gratis observerar vi förarna via appen från NTT IndyCar.

Följ racen in i minsta detalj, med:

  • Förarnas live data
  • Live radiokommunikation
  • Live ombordkamera.

Länk till gratis app från – NTT IndyCar


Racekalender 2023

DatumPlats / BanlängdBana typVarvRacelängdSvängar / Banking
3-5 MarsStreets of St. Petersburg
1,8 miles (28,97 km)
Street Circuit100180 miles
(289,7 km)
14 svängar
5 vänster
9 höger
31 Mars-2 AprilTexas Motor Speedway
1.455 miles (2.342 km)
Oval248372,82 miles
(600 km)
Sväng 1-2, 20°
Sväng 3-4, 24°
Rakor 0°
14-16 AprilStreets of Long Beach
1.968 miles (3.167 km)
Street Circuit85167,28 miles (269,2 km) 11 svängar
28-30 AprilBarber Motorsports Park, Birmingham
2.366 miles (3.808 km)
Road Course90207 miles
(333,1 km)
15 svängar
12-13 MajIndianapolis Motor Speedway 2.439 miles (3.925 km)Road Course85207,32 miles (333,6 km)14 svängar
16-28 MajThe 106th Indianapolis 500 *
2.500 miles (4.023 km)
Oval200500 miles
(804,7 km)
Sväng 1-4, 9,2°, Rakor 0°.
2-4 JuniRaceway at Belle Isle Park, Detroit
2.35 miles (3.78 km)
Street Circuit70164,5 miles
(264,7 km)
14 svängar
16-18 JuniRoad America, Wisconsin
4.048 miles (6.515 km)
Road Course55220,55 miles
(355 km)
14 svängar
30 juni-2 JuliMid-Ohio Sports Car Course
2.258 miles (3.634 km)
Road Course80180,64 miles (290,7 km)15 svängar
14-16 JuliStreets of Toronto
1.786 miles (2.874 km)
Street Circuit85151,81 miles (244,3 km)11 svängar
21-22 JuliIowa Speedway Race 1
0.875 miles (1.408 km)
Oval250223,5 miles
(359,7 km)
Sväng 1-4, 12°-14°
Startraka 10°
Bakraka 4°
23 JuliIowa Speedway Race 2
0.875 miles (1.408 km)
Oval300268,2 miles
(431,6 km)
Sväng 1-4, 12°-14°
Startraka 10°
Bakraka 4°
4-6 AugustiNashville Street Circuit
2.170 miles (3.492 km)
Street Circuit80173,6 miles
(279,4 km)
11 svängar
10-12 AugustiIndianapolis Motor Speedway
2.439 miles (3.925 km)
Road Course85207,32 miles (333,6 km)14 svängar
25-27 AugustiWorld Wide Techno. Raceway, Illinois
1.25 miles (2.012 km)
Oval260500 miles
(804,7 km)
Sväng 1-2, 11°
Sväng 3-4, 9°
1-3 SeptemberPortland Int. Raceway
1.967 miles (3.166 km)
Road Course110216,04 miles (348,3 km)12 svängar
8-10 SeptemberWeatherTech Raceway Laguna Seca 2.238 miles (3.602 km)Road Course95212,61 miles (342,2 km)11 svängar

Snabbfakta –

Kval: ovalbana

Varje förare har banan för sig själv under sina kvalvarv. Föraren har ett utvarv, ett uppvärmningsvarv och två tidsvarv för att nå sin sammanlagda kval tid. Kvalificeringen bestäms av den sammanlagda tiden för två av varandra följande tidsvarven.

Kval: väg- eller gatubana

Kvalgrupp 1 och 2

Förarna delas in i två kvalgrupper baserat på deras placeringar i det sista träningspasset och de båda kvalgrupperna får tio minuters körtid var. De sex snabbaste från varje grupp går vidare till Fast Twelve, medan resterande intar platserna 13 och bakåt på gridden. Förarna i den snabbaste gruppen tar plats på den udda sidan av gridden (13, 15, 17, o.s.v.) och den andra gruppen på den jämna sidan (14, 16, 18, o.s.v.).

Fast Twelve

De 12 snabbaste förarna går som sagt vidare till ytterligare ett kvalsegment, Fast Twelve och får ytterligare 10 minuters körtid. De sex snabbaste där avancerar till det avslutande kvalet, Fast Six, medan övriga sex intar platserna 7-12 på gridden.

Fast Six

Den sista kvalomgången är där de sex kvarvarande förarna får 6 minuter på sig att göra upp om pole position och resten av de sex främsta platserna på gridden.

Röd flagg

Förare som utlöser en röd flagga i kvalet förlorar sina två bästa kvaltider

Race

Racen körs på stadsbanor, ovaler och traditionella banor. Det används inga däckvärmare i IndyCars, så racet inleds med tre uppvärmningsvarv och startas sedan med en rullande start. Till skillnad från annan formelracing, som oftast har stilla stående starter. Under uppvärmningsvarven vill förarna få upp värmen i slitbanorna och däcksidorna. Slitbanorna värms upp med burnouts, föraren spinner däcken mot vägbanan eller att gnugga däcken mot vägbanan genom att svänga bilen framåt och tillbaka under färd. Däcksidorna värms upp med hjälp av att bromsarna hettas upp vid inbromsningar, värmen från bromsarna leds via fälgen ut i däcksidorna. I startern lägger sig bilarna två och två i brett, förutom Indy 500 där de ligger tre och tre. I IndyCar har man kvar dimensionen med tankning vid depåstoppen.


Poäng Indycar

Plats:
  1. 50 poäng (10 poäng mer än tvåan)
  2. 40 poäng (5 poäng mer än trean)
  3. 35 poäng (3 poäng mer än fyran)
  4. 32 poäng (Från plats 4-10 är det 2 poängs skillnad)
  5. 30 poäng
  6. 28 poäng
  7. 26 poäng
  8. 24 poäng
  9. 22 poäng
  10. 20 poäng (Från plats 10-25 är det 1 poängs skillnad)
  11. 19 poäng
  12. 18 poäng
  13. 17 poäng
  14. 16 poäng
  15. 15 poäng
  16. 14 poäng
  17. 13 poäng
  18. 12 poäng
  19. 11 poäng
  20. 10 poäng
  21. 9 poäng
  22. 8 poäng
  23. 7 poäng
  24. 6 poäng
  25. 5 poäng (Från plats 25-33 får alla 5 poäng)
Utöver poäng för placering tillkommer:
  • 1 bonuspoäng för pole position
  • 1 bonuspoäng om man leder racet minst ett varv
  • 2 bonuspoäng för flest ledda varv (poäng inklusive bonusar kan maximalt ge 54 poäng)
  • I INDY 500 delas det ut dubbla poäng i racet (bonuspoäng dubblas inte) och i kvalet delas det ut poäng i en fallande skala för de 9 första med 9-1 poäng
  • Är det två race en helg, så kallat ”dubbel race” delas det ut 1 bonuspoäng till föraren som har det snabbaste varvet i kvalet, detta gäller för bägge kvalgrupperna
  • Oavgjort vid race eller när mästerskapet skall avgöras, baseras på flest förstaplaceringar. Efter det räknas flest andraplatser, sedan flest tredjeplatser och så vidare

Hemsida – IndyCar

Regler – Regelverk med film och text

YouTube – IndyCar

Länk till svenska Indyföraren – Marcus Ericssons YouTube kanal


Allt om Indy 500

Indy 500* körs på Indianapolis Motor Speedway som normalt har 257,327 permanenta sittplatser, under Indy 500 ökas antalet till drygt 400,000 sittplatser. Racet körs i 200 varv och sträckan blir då 500 miles.

Indianapolis 500

Indianapolis 500, Indy 500 ingår i IndyCars mästerskap och har sedan starten 1911 gått sista söndagen i maj månad på den legendariska ovalen i Indianapolis. Ovalen är 4 km lång och loppet är på 200 varv med en total race längd på 80 mil, vilket blir 500 miles. Lutningen på de fyra kurvorna i ovalen är 9,2°och rakorna ligger på 0°. 33 bilar startar i loppet som tar ca. 3 timmar. Teoretiskt är det möjligt att köra loppet med 5 depåstopp, men det brukar landa på 6-8. Vid ett planerat depåstopp dras en Tear-Off bort från vindruta, inställningarna på vingarna kan ändras, däck byts och bilen tankas. Ett varv körs på 40 sekunder och ett depåstopp tar 30-35 sekunder.

Varför dricker vinnaren mjölk? Traditionen började på 1930-talet när tvåfaldig vinnare Louis Meyer bad om ett glas mjölk efter sin andra seger (hans mor lärde honom att det skulle friska upp honom vid varma dagar). Efter att ha vunnit sin tredje Indy 500 1936, ledde ett foto av Meyer som dricker mjölk till att ett mejeri önskat att mjölk ska finnas för vinnaren.

Borg-Warner Trophy har hedrat vinnaren sedan 1936. Varje segrares ansikte är skulpterat på trofén med en kvadrat som inkluderar deras namn, vinnande år och genomsnittlig hastighet. Ursprungligen utformad för att hålla 80 vinnare, två nya baser konstruerades för att ge mer utrymme (1986 och 2004, vilket ger kapacitet fram till 2034). Svenskar som vunnit loppet är Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Fyra förare har vunnit Indy 500 fyra gånger – Rick Mears, Al Unser Sr., A.J. Foyt och Helio Castroneves.

The Brickyard kallas banan efter att den tidigare har varit belagd med med 3,2 miljoner tegelstar. Vid starten 1905 var underlaget en grus- och tjärblandning, men efter många bekymmer och klagomål över säkerheten tvingades ägaren av banan Carl G. Fisher att 1909 byta underlaget och valet blev tegel. Från 1936 började banan beläggas med asfalt. Original teglet är synlig vid start-mållinjen, som segrande föraren nu knäböjer och kysser som hyllning till banans långa historia.


Vägen till Indycar


Indy Lights

Med framgångar i Indy Lights finns möjligheten att nå en plats Indycar mästerskapet.

Länk till hemsida – Indy Lights


Indy Pro 2000

Indy Pro 2000 är mitten steget i de tre stegen via utvecklingsserierna i USA för att nå Indycar.

Länk till hemsida – Indy Pro 2000


USF2000

USF2000 mästerskapet är öppet för förare som är 15 år och äldre. Mästerskapsvinnaren får ett stipendium för att gå vidare till Indy Pro 2000.

Länk till hemsida – USF2000

Läs även vår artikel om – Formel 1 VM 2022

3 kommentarer

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.