IndyCar är en Amerikansk formelbilserie, serien anses vara näst högst efter Formel 1. Säsongen 2023 körs 17 race, varav 5 på oval, 5 på gata och 7 på bana. 35 förare tävlar om mästerskapstiteln med start den 5 mars och avslut 10 september. Det kan komma in ytterligare förare under vissa tävlingar, exempelvis till deltävlingen Indy 500.
Läs även vår artikel: IndyCar – Specifikationer och priser
Snabbare än Formel 1
Indycar har hastighetsrekordet på 392,47 kilometer i timmen för formelbilsracing. Marcus Ericsson satte rekordet i första kurvan på Indianapolis Motor Speedway, vid träningen på söndagen innan själva racet Indy 500. Racet som gick söndagen den 29 maj 2022 vann Marcus Ericsson.
Två svenskar deltar i mästerskapet, Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson, samt en förare från Danmark, Christian Lundgaard. I mästerskapet deltar två kvinnlig förare Tatiana Calderon från Colombia och Simona De Silvestro från Schweiz.
Shop och hemsidor
Länk till shop och hemsida för – Marcus Ericsson
Länk till shop och hemsida för – Felix Rosenqvist
Varje förare har en egen kamera monterad på bilen, hur mycket tid som visas från kameran är beroende av sponsoravtal. Förstaårsförarna kallas Rookies (R) och har sina bilar markerade med gul färg runt baklycktan. Förarna har tillgång till Push to Pass som tillfälligt ökar motoreffekten med cirka 60-70 hk. Detta används oftast vid omkörningar och är möjligt att använda cirka 200 sekunder av per race beroende på bana.
Bilarna i IndyCar
IndyCar vill ha liknande villkor för alla Teamen, som har två motortillverkare att välja mellan, Chevrolet och Honda. Alla har samma Chassi som är levererat av Dallara. V6-biturbomotorer används på 2,2-liter de har 550 till 750 hästkrafter, accelererar inte lika snabbt som en Formel 1 bil, men kan uppnå högre topphastighet. Teamen får själva avgöra vilken leverantör av stötdämpare de vill samarbeta med. För att skydda föraren är en Halo (gloria) och aeroscreen (vindruta) monterat på bilarna.
Följ förarna i detalj

Häng med din favorit förare
Gratis observerar vi förarna via appen från NTT IndyCar.
Följ racen in i minsta detalj, med:
- Förarnas live data
- Live radiokommunikation
- Live ombordkamera.
Länk till gratis app från – NTT IndyCar
Racekalender 2023
Datum | Plats / Banlängd | Bana typ | Varv | Racelängd | Svängar / Banking |
3-5 Mars | Streets of St. Petersburg 1,8 miles (28,97 km) | Street Circuit | 100 | 180 miles (289,7 km) | 14 svängar 5 vänster 9 höger |
31 Mars-2 April | Texas Motor Speedway 1.455 miles (2.342 km) | Oval | 248 | 372,82 miles (600 km) | Sväng 1-2, 20° Sväng 3-4, 24° Rakor 0° |
14-16 April | Streets of Long Beach 1.968 miles (3.167 km) | Street Circuit | 85 | 167,28 miles (269,2 km) | 11 svängar |
28-30 April | Barber Motorsports Park, Birmingham 2.366 miles (3.808 km) | Road Course | 90 | 207 miles (333,1 km) | 15 svängar |
12-13 Maj | Indianapolis Motor Speedway 2.439 miles (3.925 km) | Road Course | 85 | 207,32 miles (333,6 km) | 14 svängar |
16-28 Maj | The 106th Indianapolis 500 * 2.500 miles (4.023 km) | Oval | 200 | 500 miles (804,7 km) | Sväng 1-4, 9,2°, Rakor 0°. |
2-4 Juni | Raceway at Belle Isle Park, Detroit 2.35 miles (3.78 km) | Street Circuit | 70 | 164,5 miles (264,7 km) | 14 svängar |
16-18 Juni | Road America, Wisconsin 4.048 miles (6.515 km) | Road Course | 55 | 220,55 miles (355 km) | 14 svängar |
30 juni-2 Juli | Mid-Ohio Sports Car Course 2.258 miles (3.634 km) | Road Course | 80 | 180,64 miles (290,7 km) | 15 svängar |
14-16 Juli | Streets of Toronto 1.786 miles (2.874 km) | Street Circuit | 85 | 151,81 miles (244,3 km) | 11 svängar |
21-22 Juli | Iowa Speedway Race 1 0.875 miles (1.408 km) | Oval | 250 | 223,5 miles (359,7 km) | Sväng 1-4, 12°-14° Startraka 10° Bakraka 4° |
23 Juli | Iowa Speedway Race 2 0.875 miles (1.408 km) | Oval | 300 | 268,2 miles (431,6 km) | Sväng 1-4, 12°-14° Startraka 10° Bakraka 4° |
4-6 Augusti | Nashville Street Circuit 2.170 miles (3.492 km) | Street Circuit | 80 | 173,6 miles (279,4 km) | 11 svängar |
10-12 Augusti | Indianapolis Motor Speedway 2.439 miles (3.925 km) | Road Course | 85 | 207,32 miles (333,6 km) | 14 svängar |
25-27 Augusti | World Wide Techno. Raceway, Illinois 1.25 miles (2.012 km) | Oval | 260 | 500 miles (804,7 km) | Sväng 1-2, 11° Sväng 3-4, 9° |
1-3 September | Portland Int. Raceway 1.967 miles (3.166 km) | Road Course | 110 | 216,04 miles (348,3 km) | 12 svängar |
8-10 September | WeatherTech Raceway Laguna Seca 2.238 miles (3.602 km) | Road Course | 95 | 212,61 miles (342,2 km) | 11 svängar |
Snabbfakta –
Kval: ovalbana
Varje förare har banan för sig själv under sina kvalvarv. Föraren har ett utvarv, ett uppvärmningsvarv och två tidsvarv för att nå sin sammanlagda kval tid. Kvalificeringen bestäms av den sammanlagda tiden för två av varandra följande tidsvarven.
Kval: väg- eller gatubana
Kvalgrupp 1 och 2
Förarna delas in i två kvalgrupper baserat på deras placeringar i det sista träningspasset och de båda kvalgrupperna får tio minuters körtid var. De sex snabbaste från varje grupp går vidare till Fast Twelve, medan resterande intar platserna 13 och bakåt på gridden. Förarna i den snabbaste gruppen tar plats på den udda sidan av gridden (13, 15, 17, o.s.v.) och den andra gruppen på den jämna sidan (14, 16, 18, o.s.v.).
Fast Twelve
De 12 snabbaste förarna går som sagt vidare till ytterligare ett kvalsegment, Fast Twelve och får ytterligare 10 minuters körtid. De sex snabbaste där avancerar till det avslutande kvalet, Fast Six, medan övriga sex intar platserna 7-12 på gridden.
Fast Six
Den sista kvalomgången är där de sex kvarvarande förarna får 6 minuter på sig att göra upp om pole position och resten av de sex främsta platserna på gridden.
Röd flagg
Förare som utlöser en röd flagga i kvalet förlorar sina två bästa kvaltider
Race
Racen körs på stadsbanor, ovaler och traditionella banor. Det används inga däckvärmare i IndyCars, så racet inleds med tre uppvärmningsvarv och startas sedan med en rullande start. Till skillnad från annan formelracing, som oftast har stilla stående starter. Under uppvärmningsvarven vill förarna få upp värmen i slitbanorna och däcksidorna. Slitbanorna värms upp med burnouts, föraren spinner däcken mot vägbanan eller att gnugga däcken mot vägbanan genom att svänga bilen framåt och tillbaka under färd. Däcksidorna värms upp med hjälp av att bromsarna hettas upp vid inbromsningar, värmen från bromsarna leds via fälgen ut i däcksidorna. I startern lägger sig bilarna två och två i brett, förutom Indy 500 där de ligger tre och tre. I IndyCar har man kvar dimensionen med tankning vid depåstoppen.
Poäng Indycar
Plats:
- 50 poäng (10 poäng mer än tvåan)
- 40 poäng (5 poäng mer än trean)
- 35 poäng (3 poäng mer än fyran)
- 32 poäng (Från plats 4-10 är det 2 poängs skillnad)
- 30 poäng
- 28 poäng
- 26 poäng
- 24 poäng
- 22 poäng
- 20 poäng (Från plats 10-25 är det 1 poängs skillnad)
- 19 poäng
- 18 poäng
- 17 poäng
- 16 poäng
- 15 poäng
- 14 poäng
- 13 poäng
- 12 poäng
- 11 poäng
- 10 poäng
- 9 poäng
- 8 poäng
- 7 poäng
- 6 poäng
- 5 poäng (Från plats 25-33 får alla 5 poäng)
Utöver poäng för placering tillkommer:
- 1 bonuspoäng för pole position
- 1 bonuspoäng om man leder racet minst ett varv
- 2 bonuspoäng för flest ledda varv (poäng inklusive bonusar kan maximalt ge 54 poäng)
- I INDY 500 delas det ut dubbla poäng i racet (bonuspoäng dubblas inte) och i kvalet delas det ut poäng i en fallande skala för de 9 första med 9-1 poäng
- Är det två race en helg, så kallat ”dubbel race” delas det ut 1 bonuspoäng till föraren som har det snabbaste varvet i kvalet, detta gäller för bägge kvalgrupperna
- Oavgjort vid race eller när mästerskapet skall avgöras, baseras på flest förstaplaceringar. Efter det räknas flest andraplatser, sedan flest tredjeplatser och så vidare
Hemsida – IndyCar
Regler – Regelverk med film och text
YouTube – IndyCar
Länk till svenska Indyföraren – Marcus Ericssons YouTube kanal
Allt om Indy 500
Indy 500* körs på Indianapolis Motor Speedway som normalt har 257,327 permanenta sittplatser, under Indy 500 ökas antalet till drygt 400,000 sittplatser. Racet körs i 200 varv och sträckan blir då 500 miles.
Indianapolis 500
Indianapolis 500, Indy 500 ingår i IndyCars mästerskap och har sedan starten 1911 gått sista söndagen i maj månad på den legendariska ovalen i Indianapolis. Ovalen är 4 km lång och loppet är på 200 varv med en total race längd på 80 mil, vilket blir 500 miles. Lutningen på de fyra kurvorna i ovalen är 9,2°och rakorna ligger på 0°. 33 bilar startar i loppet som tar ca. 3 timmar. Teoretiskt är det möjligt att köra loppet med 5 depåstopp, men det brukar landa på 6-8. Vid ett planerat depåstopp dras en Tear-Off bort från vindruta, inställningarna på vingarna kan ändras, däck byts och bilen tankas. Ett varv körs på 40 sekunder och ett depåstopp tar 30-35 sekunder.
Varför dricker vinnaren mjölk? Traditionen började på 1930-talet när tvåfaldig vinnare Louis Meyer bad om ett glas mjölk efter sin andra seger (hans mor lärde honom att det skulle friska upp honom vid varma dagar). Efter att ha vunnit sin tredje Indy 500 1936, ledde ett foto av Meyer som dricker mjölk till att ett mejeri önskat att mjölk ska finnas för vinnaren.
Borg-Warner Trophy har hedrat vinnaren sedan 1936. Varje segrares ansikte är skulpterat på trofén med en kvadrat som inkluderar deras namn, vinnande år och genomsnittlig hastighet. Ursprungligen utformad för att hålla 80 vinnare, två nya baser konstruerades för att ge mer utrymme (1986 och 2004, vilket ger kapacitet fram till 2034). Svenskar som vunnit loppet är Kenny Bräck 1999 och Marcus Ericsson 2022. Fyra förare har vunnit Indy 500 fyra gånger – Rick Mears, Al Unser Sr., A.J. Foyt och Helio Castroneves.
The Brickyard kallas banan efter att den tidigare har varit belagd med med 3,2 miljoner tegelstar. Vid starten 1905 var underlaget en grus- och tjärblandning, men efter många bekymmer och klagomål över säkerheten tvingades ägaren av banan Carl G. Fisher att 1909 byta underlaget och valet blev tegel. Från 1936 började banan beläggas med asfalt. Original teglet är synlig vid start-mållinjen, som segrande föraren nu knäböjer och kysser som hyllning till banans långa historia.
Vägen till Indycar
Indy Lights
Med framgångar i Indy Lights finns möjligheten att nå en plats Indycar mästerskapet.
Länk till hemsida – Indy Lights
Indy Pro 2000
Indy Pro 2000 är mitten steget i de tre stegen via utvecklingsserierna i USA för att nå Indycar.
Länk till hemsida – Indy Pro 2000
USF2000
USF2000 mästerskapet är öppet för förare som är 15 år och äldre. Mästerskapsvinnaren får ett stipendium för att gå vidare till Indy Pro 2000.
Länk till hemsida – USF2000
Läs även vår artikel om – Formel 1 VM 2022
om man skulle vilja nörda ner sig riktigt så kolla priser på chassi, motor osv förn oss lekmän
Ska titta på det och se om jag kan få till något om det, kul med lite önskemål -Tack.
Kolla in detta inlägg, något liknande du tänkte på? https://39a.se/indycar-specifikationer-och-priser/